متفاوت فکر کنید

متفاوت فکر کنید (یا متفاوت بیندیشید) (به انگلیسی: Think Different) شعار تبلیغاتی است که در سال ۱۹۹۷ توسط دفتر لوس‌آنجلس بنگاه تبلیغاتی چیات‌دی (به انگلیسی: TBWA\Chiat\Day) برای شرکت اپل خلق‌شد

متفاوت فکر کنیدایده‌های ساخت

در این تبلیغ چهرهٔ ۱۷ تن از شخصیت‌های بزرگ قرن بیستم نظیر آلبرت اینشتین، باب دیلن، مارتین لوتر، ریچارد برانسون، جان لنون، باکمینستر فولر، توماس ادیسون، محمدعلی کلی، تد ترنر، ماریا کالاس، ماهاتما گاندی، آملیا ارهارت، آلفرد هیچکاک، مارتا گراهام، جیم هنسن، فرانک لوید رایت و پابلو پیکاسو دیده‌می‌شود. اکثر این چهره‌ها قهرمانان شخصی استیو جابز بودند.

جابز می‌گفت: «بحث دربارهٔ سرعت پردازشگر یا حافظه کامپیوتر نبود، بلکه دربارهٔ خلاقیت بود. نه‌تنها به مشتریان بالقوه بلکه به کارمندان خود اپل نیز معطوف می‌شد. در اپل فراموش کرده‌بودیم که کی هستیم. یکی از راه‌هایی که به‌یاد آورید کی هستید، این است که به‌یاد آورید قهرمانانتان چه کسانی هستند. این، طرز تشکیل آن مبارزه بود.»

نسخه‌ای از این تبلیغ با صدای جابز و دیگری با صدای ریچارد دری‌فیوز ضبط شد. لی کلاو می‌گفت: «این‌که در تبلیغ صدای تو (جابز) باشد، باعث جذابیت و قدرت آن می‌شود و راهی برای احیاء برند اپل است.» اما نظر جابز متفاوت بود: «اگر از صدای من استفاده کنیم وقتی مردم بفهمند، می‌گویند دربارهٔ من است، در صورتی‌که دربارهٔ من نیست، دربارهٔ اپل است.»

متن تبلیغ

متن کامل

به افتخار دیوانه‌ها. به افتخار آدم‌های عجیب و متفاوت، سرکش‌ها و دردسرسازان. قطعه‌های ناجور پازل. کسانی که دنیا را جور دیگری می‌بینند و به قواعد علاقه‌ای ندارند. به وضع موجود نیز قانع نیستند. می‌توانید صحبت‌هایشان را نقل قول کنید یا با آن‌ها مخالف باشید. می‌توانید آنها را تحسین یا سرزنش کنید. اما تنها کاری که نمی‌توانید در موردآن‌ها مرتکب شوید، نادیده گرفتنشان است. چون آن‌ها دنیا را تغییر می‌دهند و نسل بشر را رو به جلو پیش می‌برند. ممکن است بعضی آن‌ها را دیوانه ببینند، ولی به چشم ما نابغه‌اند. چون دنیا را همان‌هایی تغییر می‌دهند که آنقدر دیوانه‌اند که فکر کنند از پس این کار بر می‌آید.

متن کوتاه

به افتخار دیوانه‌ها، سرکش‌ها و دردسرسازان. کسانی که دنیا را جور دیگری می‌بینند. ممکن است بعضی آن‌ها را دیوانه ببینند، ولی به چشم ما نابغه‌اند. چون دنیا را همان‌هایی تغییر می‌دهند که آنقدر دیوانه‌اند که فکر کنند از پس این کار بر می‌آید.

برخی از بیت‌های این متن از جمله: «نسل بشر را رو به جلو پیش می‌برند» شخصاً توسط خود استیو جابز نوشته شده‌است. پس از آن تبلیغ، جابز در مک‌ورلد – آی‌ورلد آن سال در سخنرانی‌اش گفت:« اپل برای مردمی است که فقط نوک انگشتان را نمی‌بینند، بلکه برای کسانی است که می‌خواهند از کامپیوتر استفاده کنند تا به کمک آن دنیا را تغییر دهند. »

بازتاب

مدیران اندکی (شاید هیچ مدیری) می‌توانستند با چنین جسارت زیرکانه‌ای، همراهی برندشان با امثال گاندی، اینشتین، پیکاسو و دالایی لاما را نشان بدهند. جابز قادر بود مردم را ترغیب کند تا خودشان را با استفاده از کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنند، آدم‌هایی سرکش، خلاق و مبتکر معرفی کنند. لاری الیسون می‌گفت: «استیو تنها برند سبک زندگی را در صنعت تکنولوژی خلق کرد. ماشین‌هایی وجود دارند که مردم به داشتنشان می‌بالند. مثل پورشه، فراری، پریوس. چون اتومبیلی که سوار می‌شویم، چیزهایی دربارهٔ ما می‌گوید. مردم دربارهٔ محصولات اپل نیز چنین احساسی دارند.»

جابز بعدها می‌گفت: «لی کلاو و تیمش با این فکر درخشان که «متفاوت فکر کنید» جلو آمدند و کار آن‌ها ده برابر بهتر از آژانس‌های تبلیغاتی دیگر بود. آن تبلیغ مرا شوکه کرد و هنوز هم وقتی به آن فکر می‌کنم گریه‌ام می‌گیرد. هم این واقعیت که لی خیلی دلسوزانه کار می‌کرد و هم این‌که ایده «متفاوت فکر کنید» چقدر درخشان است، هردو مرا تحت تأثیر قرار می‌دهند.»