معرفی سرویسی برای تبدیل گفتار به نوشتار

سال‌ها پیش تبدیل گفتار به نوشتار تنها در فیلم‌های علمی تخیلی قابل دیدن بود، اما این روزها چنین مواردی خصوصا در زبان انگلیسی امری عادی بوده و دستیارهای صوتی بخش زیادی از نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند.

گوگل به عنوان شرکتی پیشرو در این زمینه، طی سال‌های اخیر با پیشرفت موتور تبدیل گفتار به نوشتار خود قدم‌های بزرگی در این راه برداشته و حتی در سیستم فارسی آن نیز، عملکرد این موتور بسیار خوب و قابل توجه است. ویژگی Speech Input از نسخه ۱۱ به مرورگر کروم اضافه شد و شما به جای تایپ برای جستجو تنها کافیست بر روی آیکون میکروفون کنار کادر Search کلیک کرده و عبارت مورد نظرتان را اعلام کنید. با اینکار مرورگر به سرعت نتایج را برای شما نمایش خواهد داد. امروزه بسیاری از سایت‌ها و برنامه‌ها از این سیستم استفاده کرده و سرویس‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند. یکی از سایت‌های بسیار محبوب در این زمینه SpeechTexter است که با ساختاری ساده و کاربردی به شما اجازه تایپ گفتاری می‌دهد.

برای استفاده از این سرویس شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت :

۱- کامپیوتر دسکتاپ مجهز به سیستم‌عامل ویندوز یا مک (این سرویس بر روی تلفن‌های هوشمند به صورت کامل کار نمی‌کند)

۲- مرورگر اینترنتی گوگل کروم (این سرویس در مروگرهای دیگر قابل استفاده نیست)

۳- یک میکروفن با کیفیت (می‌توانید از میکروفن داخلی دستگاه نیز استفاده کنید)

خب برای استفاده از این سرویس کافیست مرورگر Chrome را باز کرده و به آدرس اینترنتی www.speechtexter.com بروید. اکنون بر روی گزینه START DICTATING کلیک کنید. با این کار کادر سفیدی شامل ابزارهای ویرایشی متن باز خواهد شد.

اکنون از سمت راست بر روی منوی انتخاب زبان کلیک کرده و با تایپ نام Iran، زبان فارسی را انتخاب کنید. حال از سمت چپ کلید استارت را زده و شروع به صحبت کنید. امکان دارد مرورگر اینترنتی از شما درخواست دسترسی به میکروفن را بدهد که با انتخاب Allow این اجازه را به آن بدهید. اکنون هر کلمه یا جمله‌ای که بگویید، به صورت متنی بر روی صفحه تایپ خواهد شد!

از نکات بسیار خوب این سایت معادل سازی برای علامت‌های نگارشی است. همانطور که در سمت راست صفحه می‌بینید، علائم نگارشی برای شما لیست شده‌اند تا بتوانید به درستی از آنها استفاده کنید و در پایان هر پاراگراف، با گفتن پاراگراف جدید، به سر خط بازگردید. این سرویس از دقت بسیار بالایی در حدود بیش از ۹۰٪ برخوردار بوده که بسیار قابل توجه است.

در پایان کار می‌توانید نوشته را کپی و آن را به برنامه ویراستار مورد نظر خود انتقال دهید، هم آن را به صورت یک فایل نوشتاری ذخیره کنید و هم اینکه مستقیما از خود سایت اقدام به چاپ آن نمایید. از این به بعد اگر حوصله تایپ کردن متن‌های طولانی را نداشتید، می‌توانید فقط با خواندن آن، متن خود را به صورت رایگان به نوشته تایپ شده تبدیل کنید!