چگونه از آسیب پذیری‌ جدید در امان باشیم؟

همواره از آخرین نسخه سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها استفاده کنید: با توجه به اینکه این خبر به تازگی منتشر شده و تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف را در برمی‌گیرد، قبل از هر چیز باید از نصب بودن آخرین آپدیت‌ها بر روی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. شرکت‌های بزرگی همچون Apple ،Microsoft ،Google و… به تازگی اقدام به ارائه آپدیت‌هایی جهت جلوگیری از این باگ‌ها نموده‌اند، بنابراین حتما از آپدیت بودن سیستم‌عامل PC، لپ تاپ، گوشی و تبلت خود اطمینان حاصل کنید. بروز چنین مشکلاتی بیش از پیش، اهمیت استفاده از نسخه‌های جدید سیستم‌عامل و استفاده از آپدیت جدید برنامه‌ها را خاطرنشان می‌سازد. به عنوان مثال اگر شما از نسخه‌های قدیمی ویندوز نظیر XP و یا Vista استفاده کنید، مایکروسافت آپدیت جدیدی برای آن ارائه نکرده و دستگاه شما همواره در خطر است.
در صورت استفاده از ویندوز، می‌توانید برنامه موجود در لینک زیر را دریافت کنید:

https://www.grc.com/files/InSpectre.exe

این برنامه پس از باز شدن وضعیت آسیب پذیری فعلی دستگاه شما در برابر باگ‌های Meltdown و Spectre را نمایش می‌دهد. چنانچه در جلوی هر یک از عبارت‌ها کلمه NO با رنگ سبز به نمایش دربیاید، خبر خوبی بوده و دستگاه شما از این لحاظ امن است، اما اگر با عبارت قرمز رنگ YES مواجه شدید، دستگاه شما در آن زمینه آسیب پذیر خواهد بود. شرکت مایکروسافت به تازگی جهت رفع باگ Meltdown برای ویندوزهای 7، 8.1 و 10 آپدیت جدیدی عرضه کرده، بنابراین اگر دستگاه شما در برابر Meltdown امن نیست، کافیست تا ویندوز خود را آپدیت کنید.
توجه: لطفا در نظر داشته باشید که تمامی آنتی ویرس‌ها، با آپدیت‌های جدید مایکروسافت سازگاری نداشته و به همین علت اگر از آنتی ویروس‌های ناسازگار استفاده کنید، ویندوز آپدیت‌های جدید را دریافت نخواهد کرد. در لینک زیر می‌توانید لیستی از آنتی ویروس‌های سازگار با آپدیت‌های جدید را مشاهده کنید:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/184wcDt9I9TUNFFbsAVLpzAtckQxYiuirADzf3cL42FQ/htmlview?usp=sharing&sle=true

در این صفحه آنتی‌ویروس‌های سازگار با عبارت Fixed در بخش Comment قابل مشاهده‌اند. خوشبختانه شرکت‌های معتبری نظیر ESET و Kaspersky، جزء اولین Vendorهای آنتی‌ویروس بودند که با آپدیت‌های جدید ویندوز سازگاری کامل دارند و در صورت استفاده از این برنامه‌ها مشکلی از این بابت متوجه شما نخواهد بود.
شرایط در مورد Spectre متفاوت بوده و حتی با آپدیت بودن ویندوز نیز شما در برابر آن محافظت نخواهید شد. برای این منظور شما می‌بایست به وب سایت سازنده دستگاه خود مراجعه کرده و به بخش دریافت آخرین درایورها بروید. سپس در این قسمت به دنبال جدیدترین نسخه از BIOS دستگاه خود باشید. معمولا تغییرات نسخه جدید در همان بخش قابل مشاهده بوده و این تغییرات عموما با عبارت Updated Intel CPU microcode قابل مشاهده است. چنانچه سازنده به تازگی نسخه جدیدی ارائه کرده و این مورد را نیز در آن لحاظ کرده باشد، با دریافت و آپدیت کردن BIOS/UEFI دستگاه خود، شما در مقابل Spectre نیز در امان خواهید بود. البته به دلیل گستردگی مشکل، امکان دارد برای تمامی دستگاه‌ها چنین آپدیت‌هایی عرضه نشده باشد که در این موارد می‌بایست با شرکت سازنده دستگاه جهت اطلاعات بیشتر مکاتبه نمایید.
یکی از نکاتی که امکان دارد نصب پچ‌های ارائه شده برای رفع مشکل به همراه داشته باشد، تاثیر بر روی سرعت عملکرد سیستم شماست. همان طور که مشاهده می‌کنید نیز سومین گزینه در این بخش Performance بوده که بر اساس شرایط سیستم شما عبارتی در جلوی آن نوشته شده است. اگر عبارت GOOD به رنگ سبز را مشاهده کردید، این بدان معناست که نصب آپدیت‌ها تاثیر چندانی بر روی سرعت سیستم شما نخواهد داشت، اما اگر عبارت دیگری در این بخش مشاهده شد، امکان دارد با نصب آپدیت‌ها، به صورت محسوس‌تری افت سرعت دستگاه خود را شاهد باشید. شرکت مایکروسافت اعلام کرده کاربران Windows 10 با افت سرعت بسیار کمتری مواجه خواهند شد، بنابراین در صورت استفاده از ویندوزهای قدیمی‌تر، اکنون زمان مناسبی برای ارتقای ویندوز دستگاه شما خواهد بود.
همواره از آخرین نسخه مرورگرهای اینترنتی و یک آنتی ویروس معتبر استفاده کنید: بسیاری از حملات سایبری می‌توانند از طریق مرورگرها اتفاق بیفتند. سازندگان مرورگرهای اینترنتی همواره سعی می‌کنند تا جلوی مشکلات امنیتی این برنامه‌ها را تا حد ممکن بگیرند. پیشنهاد ما همواره استفاده از آخرین نسخه مرورگر اینترنتی Chrome و یا Fireofx می‌باشد. برای اینکه بدانید از چه نسخه‌ای استفاده می‌کنید، کافیست بر روی سه خط یا نقطه موجود در سمت راست مرورگرها کلیک کرده و از بخش Help بر روی About کلیک کنید. با این کار علاوه بر نمایش نسخه فعلی مرورگر، اگر آپدیت جدیدی نیز عرضه شده باشد، در همان موقع دریافت و بر روی دستگاه شما نصب خواهد شد. همچنین با اینکه داشتن آنتی ویروس به تنهایی در این مورد خاص جلوی بروز مشکل را نمی‌گیرد، اما برنامه‌های امنیتی همواره با استفاده از متدهای جدید، جلوی بروز مشکلات امنیتی بر روی دستگاه شما را خواهند گرفت و قطعا نبود آنتی ویروس همواره شما را در خطر تهدیدات امنیتی جدید نظیر باج‌افزارها و… قرار خواهد داد.

 

نوشته های مشابه