جای خالی تبلیغات در پوشاک ایرانی

یکی از چیز هایی که بی شک در یک جامعه موثر است تبلیغات است. تبلیغات می تواند روحیه ما را نسبت به انواع پوشاک، خوراک یا هر وسیله ی دیگری تغییر دهد. بسیاری از ما می دانیم که پوشاک یک صنعت و تجارت بزرگ در جهان است در این میان جایگاه تبلیغات روی پوشاک چیست؟

[su_quote]بسیاری از افراد فکر می کنند که پوشاک به عنوان یکی از اقلام اساسی نیاز مردم نیاز به تبلیغات زیادی ندارد در حالی که اینگونه نیست، جایگاه هر نوع پوشاک در جامعه با تبلیغات مشخص می شود. زمانی که صحبت از ترویج نوع خاصی از پوشاک به میان می آید جایگاه تبلیغات بیشتر خود نمایی می کند.[/su_quote]

در کشور ایران چند سالی است که توجه به مد و لباس ایرانی بسیار کم رنگ شده است در نتیجه ترویج لباس های اصیل ما با مشکلات اساس روبه رو شده است. در حالی که کشور های غربی با تبلیغات پر شور خود در این زمینه ها این جایگاه خالی را پر می کنند و به دنبال روایج مد و پوشاک خود در سراسر دنیا هستند.

بی شک تبلیغات آن ها بر روی ذهن مردم کشور ما تاثیرات زیادی را اعمال می کند. قاچاق کالا و عدم حمایت از کالای ایرانی زمینه کاهش این تبلیغات را بیشتر فراهم می کند و کشش به سمت لباس های غربی را در ایران بیشتر می کند. عدم شناخت جامعه ما در مورد لباس اصیل ایرانی و تردید در مورد خرید این پوشاک زمینه از بین رفتن لباس های اصیل ایرانی را فراهم می کند و این نتیجه بی توجهی به تبلیغات داخلی در مورد لباس های ایرانی است.  این مسائل تماما می تواند مزید بر علت سیاست های نادرست کشور در مورد لباس های ملی ما می باشد.

امروزه با افزایش آگاهی مردم وقت آن رسیده که تبلیغات در زمینه لباس های ملی از سر گرفته شود. اما جامعه ایران چقدر با لباس های محلی آشناست و چقدر به تولیدات داخلی اطمینان دارد؟

این در واقع مهم ترین مسئله در زمان خرید است که باید به ان توجه کنید. ممکن است اگر شما از یک ایرانی  سوال کنید تعداد زیادی از برند های خارجی را به شما معرفی کند اما بیشتر از یکی یا دو برند ایرانی را نتواند به شما معرفی کند این به این معنا است که بازار پوشاک کشور ما توسط برند های خارجی و اروپایی قیضه شده است. همین عنوان باعث می شود با اینکه برند های ایرانی کیفیت بسیار خوبی دارند اما تولیدات خود را با نام شرکت های خارجی وارد بازار کنند و گرایش به مد هم بیشتر به سمت مد های خارجی سوق پیدا کند و در واقع پوشاک ملی ما با نقص رو به رو شود.

 

جای تبلیغات در پوشاک ایران

یکی از مسائلی که تبلیغات پوشاک تاثیر به سازایی بر روی آن دارند برند سازی است. در بسیاری از کشور ها برند سازی به وسیله تبلیغات انجام می شود و تمامی شرکت های عرضه پوشاک از ابتدای امر معروف نبوده اند. بسیاری از افراد مشتری برند های خارجی قلابی هستند در حالی که حاضر نیستند همان لباس را با مارک ایرانی خریداری کنند.

اگر چه برند سازی و ماندن در بازار رقابت به همین جا ختم نمی شود بلکه تبلیغات می تواند پایه و اساس ابتدایی آن باشد. با وجود اینکه صنعت مد در اقتصاد یک کشور تاثیر بسیار زیادی دارد اما در کشور ما به این بخش توجه زیادی نمی شود. این در حالی است که یکی از عوامل کمک کننده به بازار پوشاک ما این است که مردم اجناس ایرانی را بخرند. در بسیاری از کشور ها مانند ترکیه یکی از صنایع مهم آن ها تولید پوشاک است و یکی از کشور های خریدار عمده این لباس ها ایران است در حالی که شاید کیفیت بسیاری از لباس های ما از لباس های ترک بهتر باشد.

عده ای از کارشناسان تبلیغات اعتقاد دارند که در حال حاضر تبلیغات در مورد پوشاک ایرانی کمی سخت است زیرا این پوشاک سال هاست که خود را معرفی نکرده و به عنوان یک صنعت مسکوت در ایران باقی مانده است در نتیجه اعتماد مردم را نتوانسته جلب کند. اما با وجود تمام این محدودیت ها باز هم این بازار بکر می تواند جایگاه خود را در بین سایر بردند های خارجی به مرور زمان پیدا کند و کارشناسان در صورت نگاه های مثبت دولت به این صنعت و حمایت های ملی دیدگاه مثبتی به تبلیغات در این زمینه دارند.

اگر دولت برای تولیدکنندگان تسهیلات قائل شود با اندکی تبلیغات به مرور زمان این صنعت جایگاه خود را در جامعه پیدا می کند. مردم ایرانی به خصوص کسانی که به لباس های قومی و سنتی علاقه دارند به سرعت جایگاه این تبلیغات را پیدا می کنند و به آن ها روی می آورند.  بسیاری ازشرکت ها انتظار دارند که بدون هیچگونه تبلیغات در این فضای رقابتی پیشرفت کنند و این مسئله در این زمان با حجم بالای رغابت کمی دور از تصور به نظر می رسد. شاید بتوان گفت می توانیم تبلیغات پوشاک را از پشت ویترین مغازه ها هم انجام دهیم.

نتیجه گیری:

ما در این نوشته سعی کردیم شما را خالی بودن تبلیغات پوشاک و برندسازی در ایران آشنا کنیم، خوشحال می شویم سوال و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید