یکی از ملزومات در محیط های کاری استفاده از کلاه ایمنی مهندسی می باشد. کلاه های ایمنی در محیط کار در چندین سال اخیر توانسته اند میزان محافظت و پوشش دهی خود را از سر افراد افزایش دهند. این کلاه ها معمولا مجهز به بند چانه قابل تنظیم به منظور فیکس شدن کلاه بر روی سر، بخش هایی برای حفاظت از گوش ها، محافظت از صورت و … هستند.

هر روزه در سراسر دنیا در سایت های ساختمانی، آتش نشانی ها، کارگاه های چوب و فلز، بیمارستان و… ، استفاده از کلاه توسط کارمندان و کارگران چک می شود. با این کار از سر که مهمترین نقطه بدن فرد است در مقابل با:

  • سقوط آوار
  • احتمال سقوط فردی
  • احتمال سوختگی
  • برخورد با گازهای شیمیای
  • و …

مقابله می کنند. در سال های اخیر قوانین سخت شهرداری، مراکز بهداشتی و دولتی برای مجوزها باعث شده است که کارفرمایان موظف به تهیه تجهیزات محافظت از سر شوند. همچنین کارفرمایان موظف شده اند تا تمامی کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند. تا در صورت بروز حادثه، آسیب را به حداقل میزان ممکن رساند. این قانون در اکثر کشورهای پیشرفته در سال 2009 مورد تصویب قرار گرفت. که اخیرا در ایران نیز با تاکید زیادی روبرو شده است.

کلاه ایمنی

خرید کلاه ایمنی مهندسی

استفاده از کلاه های ایمنی سنتی به لحاظ تاریخی یکی از بهترین روش های محافظت از سر بوده است. اما کلاه های ایمنی جدید مجهز به بند چرمی قابل تنظیم، محافظ گوش، محافظ صورت و چشم، محافظت از مجاری تنفسی و سایر ویژگی های ایمنی است. بسته به اینکه فرد مشغول به انجام چه کاری است کلاه های متفاوتی توصیه می شود.

  • برای افرادی که در بخش برش و جوش آهن الات کار می کنند، کلاه هایی با محافظ چشم و صورت مناسب است.
  • برای افرادی که در سایت های ساختمانی مشغول به کار هستند کلاه های ایمنی عادی که قابل فیکس شدن بر روی سر است پرکاربردتر است.
  • برای افرادی که در مواجه با گازهای شیمیایی هستند، استفاده از کلاه های ایمنی با محافظ چشم و مجاری تنفسی مناسب است.
  • برای آتش نشان ها کلاه های با ترکیبی از تمامی گزینه های: محافظ چشم، مجاری تنفسی، سر، گوش و … مورد نیاز است.
  • برای افرادی که در معرض صداهای شدید هستند، کلاه های ایمنی با محافظ گوش می تواند مفید باشد.
  • و …

استفاده از انواع مختلف کلاه ها کاملا وابسته به نوع شغلی است که با آنس روکار دارید. دقت کنید که در بسیاری از مواقع کارفرما موظف به تهیه تمامی وسایل ایمنی برای کارمندان و کارگران می باشد.

اشتباهات رایج برای انتخاب کلاه های ایمنی در محیط کار

در اغلب موارد، شرکت ها و کارفرمایان، کارمندان و کارگران خود را با  کلاه های ایمنی معمولی که بیشتر موارد استفاده آن ها در ورزش (دوچرخه سواری و کوهنوردی) است، ایمن می کنند. با این فرض که این کلاه ها از محافظ های بهتری نسبت به کلاه های ایمنی برخوردار هستند.

بر اساس گفته ی بلومبرگ، برای 40 سال ساختار کلاه های ایمنی تغییرات کمی را داشته است. اما این تغییرات کم نیز برای اولین بار باعث شد تا این کلاه ها برای استفاده در سایت های ساختمانی مناسب باشند.

کلاه های اولیه دارای بند زیر چانه نبود اما آمار نشان داده بود که افراد هنگام سقوط در سایت های ساختمانی سر خود را به عقب بر میگردانند و همین موضوع باعث افتادن کلاه های ایمنی خواهد شد. همچنین اثرات جانبی مواجه با گازهای سمی در آتش سوزی ها بر روی ریه های افراد، تاثیرات صدای شدید بر روی شنوایی افراد، اثرات نورهای خیره کننده بر روی چشمان کارگران و … باعث شد که شکل امروزی کلاه های ایمنی ایجاد شود. این روند تغییر در کلاه های ایمنی همچنان نیز قابل مشاهده است. تا بتوان میزان آسیب ها را به حداقل خود رساند.

کلاه ایمنی

استفاده از کلاه های ایمنی در محیط کار یک بازی برد برد است.

پیروزی برای همه. بهبود وضعیت حفاظت از یک طرف نه تنها برای کارمندان مفید است، بلکه کارفرمایان و دولت نیز از مزایای آن برخوردار هستند.

  • کارگران و کارمندان با احتمال کمتری صدمه خواهند دید.
  • کارفرما و شرکت ها زمان کمتری را صرف مراجعات قضایی و پرداخت غرامت به کارگران خواهند کرد.
  • شرکت های بیمه از ریسک کمتری برخوردار می شوند.
  • دولت موارد مربوط به نگاه داری و نگرانی برای افراد درگیر در آسیب ها و خانواده های آن ها را کاهش داده است.
  • و …

این فواید تا به آنجایی ادامه داشته است که معروف ترین پیمانکاران در آمریکا مانند clark construction  برنامه های آزمایشی مربوط به کلاه های ایمنی را در سایت ساختمانی خود راه اندازی کرده اند. آنها به دنبال ساخت کلاه های ایمنی پیشرفته ای هستند که توانایی تطبیق با شرایط کارگرانشان را داشته باشد. به طور مثال میزان محافظت از گوش را با توجه به میزان صدای ایجاد شده کاهش و یا افزایش دهد. تا علاوه بر اینکه از شنوایی فرد محافظت می شود در صورت نیاز فرد بتواند صدای همکاران خود را نیز بشنود.

سفارش عمده کلاه ایمنی مهندسی

بیشتر اندام هایی که توانایی ادراک از محیط اطراف را به انسان می دهند در سر او وجود دارند.

  • مغز
  • سیستم شنوایی
  • سیستم بویایی
  • سیستم بینایی
  • و …

از همین رو مراقبت از سر یکی از مهمترین کارهایی است که در مشاغل مختلف حائز اهمیت است. به همین دلیل انواع متنوعی از کلاه های ایمنی مناسب با محافظت از بخش های مختلف سر ایجاد شده است که کارفرمایان می توانند برای کارگران خود آنها را تهیه نمایند.

حائز اهمیت است که بدانید کلاه های ایمنی در رنگ های مختلف ارائه می شوند. اما این رنگ ها هر کدام دارای معانی خاصی هستند. به طور مثال کلاه ایمنی رنگ زرد که در ساختمان ها استفاده می شود برای کارگران است. کلاه های رنگ های ابی و سفید نیز به ترتیب مخصوص برق کاران (تمامی متصدیان و پیمانکاران) و مهندسین (مدیران و سرپرست کارگرها) می باشد.

با این تفاسیر هنگام انتخاب کلاه ایمنی ، علاوه بر شغلی که در ان مشغول کار هستید به معانی رنگ ها نیز باید توجه کرد. سرپرست باید برای تمامی کارمندان خود تمایم وسایل ایمنی را با توجه به تخصص انها مشخص تهیه نماید تا از اسیب های پیش بینی نشده جلوگیری کند.

در این نوشته سعی کردیم شما را با کلاه ایمنی، مزیت و اشتباهات رایج انتخاب کلاه ایمنی آشنا کنیم، خوشحال می شویم سوال و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: تی شرت آرام

دیدگاهتان را بنویسید