نحوه انتخاب پارچه برای تی شرت مردان

تی شرت ها ساده ترین و رایج ترین لباس های مردانه هستند که از آنها به عنوان مد پوشاک امروز یاد می شود، احتمالا برایتان اتفاق افتاده است که تی شرتی را خرید کنید اما پس از استفاده متوجه شوید که در آن راحت نیستید.

ممکن است خیلی ضخیم باشد یا باعث خارش پوست شما ‌شود، چون سطح آن کمی خشن است، یا شاید فقط به نظر شما ناخوشایند می ‌آید، یا اینکه تا زمانی که شسته نشده است از همه لحاظ عالی به نظر می رسد و پس از شستن یا رنگ می دهد، یا شل می شود.

 می‌دانید چه چیزی باعث می ‌شود که یک تی شرت با بقیه این طور متفاوت باشد؟ پاسخ در پارچه ‌ای است که برای ساخت تی شرت مورد استفاده قرار می ‌گیرد، انواع مختلفی از بافت وجود دارد که هر نوع ظاهر متفاوتی دارد و در عین حال ظاهر متفاوتی نیز به تی شرت می بخشد، همچنین احساس خوب و بدی که از پوشیدن تی شرت ها پیدا می کنیم و طول عمری که یک تی شرت دارد، رابطه مستقیمی با بافت و جنس پارچه آن دارد.

در این مقاله، شما در مورد انواع مختلفی از پارچه که معمولا برای تی شرت مردانه ساخته شده ‌اند، می آموزید، شما یاد خواهید گرفت که چطور این پارچه ها با یکدیگر متفاوت هستند و در نهایت شما قادر خواهید بود تشخیص دهید کدام نوع بافت برای شما مناسب است و دیگر هیچ تیشرت اشتباهی در کمد لباستان جای نمی گیرد.

انتخاب تیشرت (1)

وزن بافت تی شرت

پارچه و وزن پارچه، ظاهر و احساس و تن پوش یک لباس را تعیین می ‌کند، شما وزن پارچه را با gsm  (گرم در هر متر مربع) تعیین می ‌کنید، وزن 150-1 پارچه ای سبک وزن است، 350-150 وزنی متوسط، 350 gsm به بالا پارچه ای با وزن سنگین است.

 البته، راه ساده ‌تر برای تعیین وزن پارچه به جای آن که آن ‌ها را به طور واقعی اندازه‌ گیری کنیم، وجود دارد، به سادگی به ضخامت پارچه نگاه کنید، پارچه نازک مانند حریر یا ابریشم پارچه های سبکی هستند، آن‌ها مواد تشکیل دهنده محبوب برای لباس زیر و لباس زنانه هستند.

پارچه با بافت و ضخامت متوسط نیز موجود است مانند مخمل و پنبه که اینها رایج ‌ترین ماده برای پیراهن، بلوز و لباس هستند. پارچه ضخیم که وزن سنگینی دارد مانند پشمی و کتان که معمولا از آن ‌ها برای تهیه لباس استفاده می ‌شود.

وزن پارچه تی شرت

برای تی شرت مردانه، بهترین وزن پارچه، وزن متوسط است، اگر نور بیش از حد روشن باشد، ممکن است تی شرت کمی شفاف به نظر برسد و معمولا نوک سینه مردان را به تصویر می‌ کشد، اگر خیلی سنگین است، راحت ‌تر است چون گرم ‌تر از یک تیشرت می باشد و مناسب فصل بهار و پاییز است.

نوع پارچه تی شرت

پارچه به دو دسته کلی تقسیم می‌ شود و بافته می ‌شود، بافت کتانی که با اتصال و پیوند حلقه ها با یکدیگر ساخته شده ‌است، در نتیجه، وقتی به پارچه از نزدیک نگاه می‌ کنید، متوجه خواهید شد که این الگوها مانند یک ردیف کوچک بافته شده‌اند.

بافت همبند با گذر از رشته ‌های متقاطع با زاویه قائمه ساخته می‌ شود، اگر با دقت به پارچه نگاه کنید، مربع های کوچکی را پیدا خواهید کرد که سطوح پارچه را اشغال می ‌کنند.

برای تی شرت، معمولا تولید کننده و طراح شروع به بافتن پارچه (کتانی) می‌ کنند، بافت کتانی مقاوم و ضد چروک و ارتجاعی است؛ به همین دلیل آرامش بیشتری نسبت به پارچه بافته‌ شده ارائه می ‌دهد.

انتخاب تیشرت (4)

بافت کتانی در بسیاری از انواع مختلف ظاهر می‌ شود، برخی از محبوب ‌ترین انواع تیشرت در قسمت بعدی ارائه می گردد:

 جرسی (پارچه کشباف)

جرسی پارچه ای با کشش متوسط دارد، معمولا از ترکیبی از الیاف طبیعی، پنبه و الیاف مصنوعی ساخته می ‌شود، این پارچه محبوب ‌ترین انتخاب برای تی شرت است که خواستگاه ابداع و تولید آن بر می گردد به جزیره ای نزدیک ساحل نرماندی فرانسه که متعلق به کشور انگلستان است و در ابتدا استفاده ای برای دوخت و تولید لباس زیر ماهیگیران داشته است، خود جرسی به چهار دسته دیگر نیز تقسیم می‌ شود: تک جرسی، جرسی دوبل، جرسی درهم بافته، ژاکارد. با اینحال چون این پارچه از الیاف طبیعی تهیه می شود یا درصد بیشتری از الیاف به کار رفته در ساخت آن از الیاف طبیعی است لذا پارچه ای قابل تنفس دارد و این به تهویه هوا و خنکی آن کمک می کند و از تعرق جلوگیری می نماید. به همین خاطر استفاده از آن برای پوشاک تابستانی و ورزشی، بسیار معمول است.

ریب (شیار دار)

پارچه شیاردار حتی شل تر از کشباف است، زمانی که از این پارچه برای تی شرت استفاده می شود، طراحان اغلب بند را به یقه اضافه می کنند تا از افتادن یقه و از دست دادن شکل آن جلوگیری کنند. در این مدل از پارچه، بافت شیار مانند دوام و کشش بیشتری نسبت به پارچه های بافتنی جرسی دارد و البسه ساخته شده با آن بیشتر حالت بدن را به خود می گیرند. این نوع پارچه معمولا از الیاف پنبه، مخلوط پنبه، پشم یا اکریلیک ساخته می شود.

دو لایه و پشمی

پوست و پشم یک نوع دیگر از بافت هستند که استفاده به شکل اولیه اش به عنوان پوششی برای بدن از روزگاران کهن وجود داشته است، با این حال امروز این بافت برای البسه نوظهور و جدیدی چون تیشرت به ندرت استفاده می ‌شود، بافت دو لایه نسبتا به وزن سنگین تکیه دارد و برای شلوار مناسب‌ تر است، در عین حال، پشم با پلی استر ترکیب می ‌شود، آن را بادوام و مقاوم می ‌سازد و برای پتوها و پوشاک ورزشی مناسب ‌تر است.

ترکیب پارچه در تی شرت مردانه

معمولا مردان دوست دارند برچسب ۱۰۰ ٪ پنبه را ببینند، بیشتر تی شرت های مردانه 100% پنبه به نظر می رسند، و مردان به غیر از این جنس تن نمی دهند زیرا حقیقت جنس و بافت پارچه های دیگر را نمی شناسند. این شناخت شاید بیشتر بخاطر استفاده زیاد از خود الیاف پنبه در زندگی روزمره مان و سابقه طولانی استفاده از آن به عنوان یکی از اولین الیاف طبیعی مورد استفاده در ساخت و تولید انواع پوشاک با ماشین آلات نساجی باشد و در نهایت کاشت و برداشت الیاف آن که در مزارع صورت می پذیرد و مردم بیشتر آن را دیده اند و آشنایی دارند.

پارچه ساخته ‌شده از پنبه با مواد دیگر می ‌تواند عملی ‌تر و کارایی بیشتر داشته باشد، در زیر چند نمونه از مواد دیگری که معمولا در تیشرت استفاده می‌ شوند آورده شده‌ است:

  • ۱۰۰ ٪ پنبه

این به این معنا نیست که ۱۰۰ ٪ پنبه خوب نیست، این بافت هنوز هم مواد انتخابی برای تی شرت سفید است، زیرا پنبه نرم و خنک است، قابل تنفس است و به پوست شما می ‌چسبد، بنابراین واقعا خنک و راحت است که در طول روزهای آفتابی می توانید از آن استفاده کنید. همچنین از ویژگی های خوبی که الیاف طبیعی چون پنبه از آن برخوردارند، خاصیت ضد حساسیت بودن آن است که این می تواند در تولید البسه با این الیاف برای آنهایی که به الیاف مصنوعی حساسیت دارند یا بچه ها و کودکان بسیار مناسب باشد.

  • ترکیب استر – پلی استر

تشخیص ۱۰۰ ٪ پنبه آسان است، با ترکیبی از یک پلی استر به میزان کم، تمایل تی شرت به چروک شدن کاهش خواهد یافت، همچنین لازم نیست نگران آب رفتن تی شرت خود پس از شستن باشید، زیرا مخلوط پلی استر اجازه این کار را نخواهد داد، اما معایب آن این است که پلی استر قابل تنفس نیست و می ‌تواند کمی گرم باشد. با اینحال این ترکیب علاوه بر اینکه از قیمت پارچه خواهد کاست باعث می شود تا محاسن و معایب هر یک از این الیاف در یکدیگر جمع شود، لذا در نهایت به کمک هم بیاید و پارچه نسبتا ایده آلی تولید گردد.

  • ترکیب پنبه – ویسکوز

ریون که بیشتر به نام ویسکوز شناخته می‌ شود، این مواد از الیاف گیاهان، معمولا از درختان و دیگر قسمت‌های چوبی گیاهان ساخته می‌ شوند، نتیجه نهایی این ماده نرم و لطیف خواهد بود، با این حال، ویسکوز به چین و چروک شدن معروف است، هم چنین سفت و سخت است و  به بدن شما می‌ چسبد. به هر حال با توجه به محدود بودن منابع طبیعی بخصوص الیاف تهیه شده از پوست و پشم حیوانات و… استفاده از الیاف طبیعی گیاهان می تواند کمک بزرگی در جهت حمایت از طبیعت و محیط زیست باشد.

  • ترکیب بامبو – پنبه

این یک ترکیب پارچه دیگر است، این ماده از الیاف بامبو ساخته می‌ شود، اگر چه معمولا این ماده از سلولز بامبو به جای فیبر واقعی بامبو درست می شود، این کار باعث ایجاد یک پارچه بسیار صاف می ‌شود و حتی اگر اتو نشود هنوز هم خوب به نظر می‌ رسد و به طور شگفت انگیزی راحت است، اما این پارچه خیلی گران است. پارچه الیاف بامبو به جهت اینکه به ندرت به شستشو نیاز خواهد داشت و در برابر سایش نیز از مقاومت بالایی برخوردار است و 100 درصد الیاف آن قابلیت ارتجاعی دارد لذا در ترکیب با پنبه، محصول فوق العاده ای از پارچه به دست می دهد.  

رنگ پایه تی شرت

معمولا سیاه، سفید، خاکستری و رنگ ‌های خاکی مردانه محسوب می ‌شوند، بنابراین این رنگ ها برای تی شرت مردها محبوب ‌تر هستند، با این حال، به هیچ وجه یک قاعده کلی در این زمینه وجود ندارد و شما در میان انبوهی از رنگ ها اختیار انتخاب دارید.

در واقع، مردان در رنگ ‌های روشن مانند سبز، هلویی یا آبی نیز می ‌توانند به خوبی ظاهر شوند. در حقیقت، این رنگ ها باعث می ‌شود شما دوستانه، هیجان ‌زده و پر انرژی به نظر برسید در مقابل استفاده از رنگ های تیره ‌تر موجب می شود شما افسرده به نظر برسید.

با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که هیچ قانون یا محدودیتی در رنگ تیشرت وجود ندارد، هر شخصی ذوق و سلیقه خود را دارند، اگر فکر می ‌کنید که رنگ آبی روشن با شخصیت شما مطابقت دارد پس تیشرتی با این رنگ را انتخاب کنید.

البته اگر می خواهید تی شرت شما با سایر البسه ای که می پوشید هارمونی رنگ داشته باشد و به نوعی جلوه زیبایی به تیپ و استایل شما ببخشد باید در انتخاب رنگ دقت کنید. برای اینکار می توان از چرخه رنگ نیوتن استفاده کرد که یکی از بهترین روش ها برای ست رنگ البسه با هم می باشد. با استفاده از چرخه رنگ  می توان در سه حالت پیش فرض، ست رنگ لباس بر اساس رنگ های متضاد، رنگ های مشابه کنار هم و رنگ های دارای فاصله به اندازه نوک هر ضلع مثلث نسبت به هم در چرخه رنگ، اقدام به انتخاب کرد و به بیشترین هارمونی رنگ رسید.

چاپ تی شرت

درست مانند رنگ، باوری وجود دارد مبنی بر اینکه تی شرت باید ساده و بدون طرح باشد، این تصور اصلا درست نیست، در حقیقت، چاپ می تواند نقطه کانونی ظاهر کلی شما باشد و براساس چاپی که انتخاب می کنید، شخصیت شما را تاکید کند.

طرح هایی که برای تیشرت مردانه چاپ می شود اغلب راه راه یا شطرنجی است، شما می توانید با خلاقیت بیشتر طرح متفاوتی را انتخاب کنید. همچنین طرح های روی انواع تی شرت می توانند در مد و زیبایی نیز به کمک افراد بیایند مثلا وجود طرح های مختلف با خطوط عمودی یا افقی یا حتی شلوغ می تواند در چاق و لاغر یا قدبلند و قد کوتاه دیده شدن افراد موثر باشد.

با اطلاعاتی که در بالا ذکر شد، امیدواریم که بدانید چه نوع پارچه ‌ای را باید انتخاب کنید، یک تی شرت ممکن است یک لباس ساده باشد، اما با پارچه و طراحی مناسب، می ‌تواند مهم ‌ترین عنصر در ظاهر کلی شما باشد، (یک عنصر که شخصیت و سبک شما را نشان می ‌دهد).

نتیجه گیری:

از موارد مهم در انتخاب تی شرت، کیفیت پارچه به کار رفته در تیشرت است، طول عمر، ثبات ساختار تی شرت، آب رفتن، شل شدن، رنگ دهی تی شرت همگی مربوط به کیفیت پارچه آن دارد، بنابراین ضروری است که انواع پارچه مورد استفاده در تیشرت های مردانه را شناسایی کنیم تا بتوانیم انتخاب هوشمندانه ای داشته باشیم. عموما پارچه های تولید شده از الیاف طبیعی دارای کیفیت و دوام بیشتری از پارچه های تولید شده از الیاف مصنوعی هستند که البته قیمت بالاتری هم دارند.

در این نوشته سعی کردیم شما را با نحوه انتخاب پارچه مناسب برای تی شرت را آشنا کنیم، خوشحال می شویم که سوال و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید